miércoles, 4 of diciembre of 2024

El clúster CENFIM i KID’S CLUSTER organitzen un taller de design thinking amb PortAventura World per redefinir els espais hotelers del resort familiar

CENFIM, el clúster d’equipament de la llar i el contract, i KID’S CLUSTER, el clúster de productes i serveis per a la infància, han organitzat un taller de cocreació per repensar alguns dels espais hotelers de PortAventura World.

  • CENFIM, el clúster d’equipament de la llar i el contract, i KID’S CLUSTER, el clúster de productes i serveis per a la infància, han organitzat un taller de cocreació per repensar alguns dels espais hotelers de PortAventura World.
  • La sessió ha tingut com a punt de partida un informe de tendències estratègiques en turisme familiar elaborat per The Modern Kids and Family, l’agència de comunicació i màrqueting especialitzada al target infantil, adolescent i familiar.

CENFIM i KID’S CLUSTER han organitzat un taller de design thinking que ha comptat amb la participació d’un grup multidisciplinar format per professionals de PortAventura World, el ressort familiar més gran de la Mediterrània, els experts en tendències, màrqueting i comunicació The Modern Kids and Family ( TMKF), i els equips de CENFIM i KID’S CLUSTER. La sessió de cocreació s’ha desenvolupat per redefinir els paràmetres de disseny d’alguns dels espais hotelers de PortAventura, que actualment compta amb 6 hotels familiars tematitzats de 4 i 5 estrelles.

La sessió s’emmarca a la fase de disseny del projecte CoontractVR, liderat per AMIC (Agrupació Moble Innovador de Catalunya) i cofinançat pel Programa d’Agrupacions Empresarials Innovadores (AEI) del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme. El projecte compta també amb la participació de l’empresa fabricant de solucions integrals de fusta Fusteria Gurdó i el centre tecnològic Fundació i2CAT.

 

El taller de design thinking

El taller ha estat estructurat en 4 passes. El primer ha consistit en la presentació d’un estudi en profunditat realitzat per TMKF sobre megatendències del públic familiar, vinculades a lleure i turisme. L’anàlisi se centra en les preferències i els gustos dels nens i nenes, ja que prop del 60% de pares i mares declaren que els seus fills influeixen en les decisions de compra, i no únicament en categories dirigides a ells com podrien ser les joguines. Tenint en compte aquesta dada reveladora, TMKF ha dibuixat 6 perfils de “consumer persona” que responen a tendències globals. El segon pas ha consistit a identificar aquells perfils que, a mitjà i llarg termini, tindran un impacte més gran en l’estratègia de desenvolupament del ressort familiar segons l’avaluació de l’equip de PortAventura World participant en el taller.

Al tercer pas, l’equip de TMKF va presentar totes les tendències detectades, com ara la tendència de les famílies a buscar eines i espais que fomentin la calma i el descans, l’auge de l’interiorisme gamer i les experiències híbrides, el veganisme, la biofília, la sostenibilitat i el compromís amb el medi ambient o la hibridació entre experiències educatives i de lleure. En aquest punt, l’equip de PortAventura World ha assenyalat aquelles tendències que poden tenir un encaix més gran amb els valors del ressort i amb l’estètica i la filosofia de la seva oferta hotelera. Per acabar, l’equip de PortAventura World ha realitzat un exercici de priorització de tots els aspectes vistos durant la dinàmica.

Els resultats obtinguts serviran per elaborar un briefing amb les tendències i perfils més destacats per al projecte. Aquests insights seran traslladats a un estudi d’interiorisme que participarà juntament amb els socis del projecte en el disseny i implementació d’un espai conceptual o Concept Room, que servirà com a prototip a PortAventura World per explorar noves propostes conceptuals de disseny i evidenciar reptes experiencials emergents a l’interiorisme dels espais hotelers.

 

Els nous usuaris d’hotels i espais d’oci familiars

El consumer persona és una segmentació o representació fictícia utilitzada per ajudar a entendre el comportament i lestil de vida del públic objectiu. En el cas del projecte CoontractVR, TMKF ha pogut detectar 6 perfils de nens i nenes: Wellness Kids, Screen & Tech Lovers, Healthy & Sustainable Gourmets, Outdoor Seekers, Compromesos i Millennial’s Children. Aquests perfils responen a les més de 70 tendències que l’agència ha recollit i analitzat en profunditat. Cal destacar la dificultat de segmentar els nens i les nenes en un únic perfil, ja que a l’etapa infantil les persones estan definint el seu caràcter, gustos i preocupacions i és freqüent el canvi de criteri, així com tenir diferents referents segons l’etapa: primer el nucli familiar, després els amics, i més endavant altres referents més allunyats.

 

Un taller amb eines digitals

Per a la realització de la dinàmica s’ha utilitzat la plataforma en línia de co-creació MURAL, que permet virtualitzar la interacció i el treball en equip en temps real, així com visualitzar d’una manera intuïtiva els recursos i continguts utilitzats al taller. La metodologia dissenyada per CENFIM, juntament amb la utilització de ferramentes digitals, ha afavorit la participació d’equips multidisciplinaris des de diferents ubicacions, potenciant la creativitat i enriquint els resultats obtinguts durant la sessió de treball.

 

El projecte CoontractVR

L’objectiu global del projecte CoontractVR és validar l’ús experimental de tecnologies interactives de realitat virtual multiusuari per estendre la participació conjunta de proveïdors d’equipament, prescriptors, promotors d’espai i usuaris finals en els processos de codi disseny d’espais contract en lleure. Amb l’impuls d’aquest projecte, els participants pretenen contribuir a millorar la qualitat de les experiències dels visitants finals d’aquests espais mitjançant experiències més immersives i interactives, així com impulsar la digitalització, la millora de processos i l’augment de la competitivitat a la cadena de valor del disseny i l’equipament d’espais contract de la indústria del lleure, i de la cadena de valor de la indústria infantil i familiar.